ZONDER DOEL EEN DOELLOOS LEVEN

ZONDER DOEL EEN DOELLOOS LEVEN

Uit onderzoek blijkt dat het stellen van scherpe doelen een verbeterde focus, meer doorzettingsvermogen, hogere inzet, minder stress, motivatiestijging, meer zelfvertrouwen en meer zelfsturing geeft.

Dat is nogal wat in deze coronatijd, waarin veel mensen hun doel zijn kwijtgeraakt en daarmee ook mentaal en sociaal een deuk oplopen. Het gevoel bij een goed, scherp geformuleerd doel is in deze onzekere tijd waardevol.

Doelen maak je als coach samen met de sporter(s). Hierdoor ervaart een sporter autonomie en gedeelde verantwoordelijkheid. Hoe concreter de doelen, hoe meer richting en duidelijkheid ze geven. Opschrijven en vertellen aan de groep helpt.

VERSCHILLENDE SOORTEN DOELEN
Er zijn in de sportpsychologie verschillende soorten doelen bekend:
  • Resultaatdoelen
  • Prestatiedoelen
  • Procesdoelen

Het belangrijkste bij het bepalen van doelen is te onderzoeken welk doel voor iemand écht werkt. De ene turn(st)er vindt het prettig om voor een podiumplek te gaan (= resultaat), de ander om op een persoonlijk puntenrecord te halen (= prestatie) en weer iemand anders focust het liefst op eigen techniek (= proces).

Resultaatdoelen

Denk aan winnen, een podiumplek behalen of binnen een bedrijf een bepaald winstpercentage realiseren. Het nadeel kan zijn dat je afhankelijk bent van anderen om dit doel te halen (jury, omstandigheden). Je geeft een deel van de controle uit handen.

'Mijn ervaring is dat vooral jonge sporters gefocust zijn op resultaat waardoor hun zelfvertrouwen per week verandert.'

Berber van den Berg
Prestatiedoelen

Bij dit soort doelen staat de eigen ontwikkeling centraal, zoals bijvoorbeeld een bepaalde moeilijkheidsgraad halen of binnen het bedrijfsleven de medewerkers zelf laten sturen. Het voordeel is dat je het behalen van dit soort doelen in eigen hand hebt.

Procesdoelen

Procesdoelen gaan over de weg naar het resultaat. In de praktijk zie je dat sporters die met een procesdoel de wedstrijd in gaan, minder spanning hebben en eerder tevreden zijn over hun inzet. Als ze zichzelf verbeteren maar (nog) niet winnen, komt er toch een glimlach op het gezicht. Binnen de turnsport laat je dan de sporter bijvoorbeeld zelf (of: samen met jou als coach) een eigen programma.

Het gaat er niet om de beste te zijn,
het gaat om iedere dag beter willen worden.

De ECO-Coach kijkt naar welke doelen iemand stelt. Doelen zijn belangrijk, want alleen maar beter willen worden zonder te weten waar je naartoe wilt (resultaat) werkt niet. Leer sporters het verschil in doelen en wat het met hen doet. Zoek naar de balans in beleving en spanning. Bij ons geldt: zonder doel geen training! Wij starten hier al mee bij de jongste jeugd. Kinderen kunnen dit veel beter dan wij denken.

Tjalling van den Berg:
ECO-Coach sc Heerenveen. Hoofdcoach ECO-Coach team Sportstad Heerenveen. Medecursusleider minor ECO-Coachen Hanze Instituut voor Sportstudies Groningen. 

Samen met Berber van den Berg auteur van het boek: ‘ECO-coachen A way of life’.

Foto: Klaas Jan van der Weij

advertentie