Wacht niet op ziek worden om gezonder te willen leven

Corona Gym:

Wacht niet op ziek worden om gezonder te willen leven

Tijdens de Coronacrisis zagen we dat ons gezondheidssysteem niet opgewassen is tegen de grote stroom patiënten die om zorg vragen. En ons eigen persoonlijke gezondheidssysteem bleek ook vaak kwetsbaarder, dan we denken. Fysieke problemen leiden op hun beurt vaak weer tot mentale problemen. Het laat ons zien hoe belangrijk gezondheid is. En hoe kwetsbaar onze maatschappij is. Als reactie zagen we allerlei verschijnselen van “corona gym”. Maar het is beter om eerder te beginnen met gezond te leven.

Dat zet je aan het denken over de “Blue Zones”: gebieden waar veel mensen in goede gezondheid honderd jaar en ouder worden. Sardinië is een van die plekken. Ouderdom wordt er gerespecteerd: ouderen worden er voor vol aangezien en hun levenswijsheid wordt op prijs gesteld. Er is veel onderzoek gedaan naar factoren die maken dat het leven in deze gebieden zoveel gezonder is. Dit heeft geleid tot een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Die kenmerken heb ik vertaald naar onze gymverenigingen. Dat levert de volgende kansen op:

  1. Beweeg natuurlijk
    Creëer een omgeving die stimuleert om te bewegen. Hoe mooi kan dat in onze speels ingerichte turnhallen. Daar ligt de basis, niet in de sportschool.

  2. Ken je doel: weet waarvoor je wakker wordt
    Het hebben van een doel kan – volgens die onderzoeken – zeven jaar extra levensverwachting opleveren. Gymnasten en coaches werken met doelen. Onze sport kun je gerust doelgericht noemen.

  3. Weinig stress: neem dagelijks tijd voor ontspanning
    Lach elke dag, sport en gym met plezier. Gymmen is al direct mentaal ontspannen, niet zo verwonderlijk dat talrijke ontspanningsoefeningen voortkomen uit gym, bijvoorbeeld veel van de yoga-oefeningen.

  4. De 80%-regel: verlaag je calorie-inname met 20%
    Gymnasten eten van nature gezonder en krijgen in de toekomst ook tips over gezonde voeding. Weer een stap naar een gezondere toekomst.

  5. Drink regelmatig en vooral lauw water
    Deze handeling is al ingeburgerd in de turnhallen. Overal zie ik bidons met drinken (vooral lauw water hoop ik). Tijdens de lessen zijn drinkpauzes ingepland.

  6. Zorg voor goede sociale contacten
    Dat heeft een positieve invloed op de gezondheid. Gym is een sociale sport. We leren onze gymnasten elkaar te helpen en ook als team te functioneren. Vooral acrogym is een fantastische teamsport.

Onze gymverenigingen hebben de sleutel in handen om Nederland fitter en frisser te maken door de focus te leggen op gezond zijn en vitaal blijven. Zorg ervoor dat Nederland het gezondste land van Europa wordt. Een leven lang fit en fris, een leven lang in je kracht staan. Dat is het motto.

“Fysiek fit is mentaal sterk”

Hoe moet dat dan? Door verschillende disciplines en expertise samen te brengen, door mensen uit te dagen en mensen naar zelfvertrouwen en onafhankelijkheid te coachen. We doen dit samen en iedereen vanuit zijn eigen kracht.

Gym gaat de komende tijd focussen op deze 6 kenmerken. De gymsport kan ze aan elkaar verbinden, voor jong en oud. Zo werken we met plezier én preventief aan onze gezondheid.