Het ontleden van elementen en bewegingen

Het ontleden van elementen en bewegingen

Turnen is het gevoel van vliegen, over de kop gaan, met snelle bewegingen de wind door de haren voelen en kunnen wat klasgenootjes niet kunnen. Het leren van nieuwe trucjes is leuk en aan de coach de uitdagende taak dat te realiseren. Maar hoe “bouw” je een salto, flikflak of een kip?

Tekst: Nathalie van den Beemt

Beweging analyseren

Het is interessant om in dat bouwproces een beweging of element te analyseren. Breng in kaart welke fysieke voorwaarden nodig zijn om het element te kunnen uitvoeren en vorm een beeld van het ideaalplaatje van de beweging. Door te bekijken uit welke houdingen en basisvoorwaarden een element bestaat, kun je het proces van het leren van het trucje inrichten. Je kunt topatleten gebruiken als inspiratiebron. Dit kunnen natuurlijk filmpjes van topturn(st)ers zijn, maar het is ook mogelijk om dit discipline-overstijgend te benaderen. Zoals het analyseren van de afzet en salto’s bij het trampolinespringen of het analyseren van Daphne Schippers voor een goede aanloop.

Flikflak

Voor de flikflak uit stand zijn mogelijk verschillende fysieke voorwaarden het hebben van voldoende sprongkracht, het kunnen uitvoeren van een overstrekte en bolle lijn (kurbet) met vormspanning, het kunnen openen van de schouderlijn en natuurlijk het kunnen steunen op rechte armen. Door in te zoomen op de beweging, kun je als coach verschillende houdingen in kaart brengen. In het voorbeeld van de flikflak zijn dit mogelijk een startpositie, het zakken om vervolgens te kunnen springen, een overstrekte fase, een steunfase, van de handen naar de voeten en de eindpositie.

Via "drills" naar "skills"

Voor de eerste salto’s, flikflakken of kippen wordt de sporter vaak gevangen door de coach, om het gevoel voor de beweging te ontwikkelen en het leerproces veilig in te richten. Maar een alternatieve benadering in dat leerproces is het oefenen van voorwaarden, nog los van de totaalbeweging. Zo maakt de sporter kennis met stukjes van de beweging, de juiste houdingen, leert hij/zij de beweging stap voor stap te begrijpen en wordt het proces evengoed veilig ingericht.

“Drills” zullen bijdragen aan een technisch betere uitvoering van “skills”. Een bijkomend voordeel is dat de coach zijn of haar aandacht kan verdelen tussen het aansturen op juiste uitvoering van drills en een oogje in het zeil houden bij rondvliegende turn(st)ers die al zelfstandig die stoere skills kunnen uitvoeren!

 

Nathalie van den Beemt is bedenker en ontwikkelaar van het Kleuren Turnen.

Ben je geïnteresseerd in deze gedifferentieerde, gevarieerde en leuke manier van leren bewegen en leren turnen? Bezoek dan ook eens de website www.kleurenturnen.nl en laat je inspireren!