Innoveer om te overleven!

Interessant worden doe je door veel te winnen, interessant blijven door te innoveren

Door te winnen – liefst op hoog niveau – kom je als sporter(s), club en bond in the picture bij het bedrijfsleven. Want het bedrijfsleven houdt van winnaars en spiegelt zich er graag aan. Maar met winnen alleen ben je er niet. Bedrijven en merken weten dit; om te blijven winnen, moet je innoveren. Op het sportieve vlak zijn hier onder meer Spanje, Duitsland en Argentinië tijdens het WK voetbal ook hardhandig achter gekomen. Innovaties zijn nodig voor groei en voortbestaan van bedrijven en merken, maar ook in de sport.

Kijk naar het succes van beachvolleybal, tricking of freerunning.  Dat slaat aan, vooral bij een moeilijker te bereiken doelgroep, de jeugd. Het gevolg is dat media er aandacht aan besteden en dus ontstaat bij het bedrijfsleven automatisch interesse in deze nieuwe sportvormen. Sommige merken gaan zelfs zover dat ze zelf nieuwe sportvormen ontwikkelen (of adopteren), daar media-aandacht voor opwekken en vervolgens gaan sponsoren: ‘Nike’ panna knock-out en ‘Red Bull’ Air races.

Sportbonden en -organisaties kunnen hier jaloers toekijken. Zelf zijn ze teveel bezig als bewaker van het ‘antiek’ en het organiseren van voorspelbare competities. Natuurlijk moet je dat blijven doen, maar stimuleer ook nieuwe initiatieven. Moedig ze aan en geef ruimte naast bestaande sporten. De KNGU heeft innovaties als free running en tricking nodig om te overleven; haak aan, werk samen maar geef ook vrijheid! Je zult zien dat zo’n “buitenbeentje” andersoortige sporters én fans aantrekt. De totale propositie aan het bedrijfsleven – bestaande uit sporters, prestaties, evenementen en fan-base – wordt breder. Daarmee word je als organisatie interessanter.

Tot slot

Doelstellingen zoals het ‘verbeteren van naambekendheid’ en het ‘realiseren van een positieve verbinding’ zijn basisvoorwaarden, niet onderscheidend maar wel noodzakelijk. Dus namen en logo’s op shirts, trainingspakken en boarding zullen er altijd wel blijven. Maar het echte succes van een commerciële samenwerking tussen sport (KNGU) en bedrijfsleven zit in spraakmakende activaties én innovaties!

Nieuwe initiatieven die je als bond samen met de sponsor via allerlei – traditionele en nieuwe – media onder de aandacht brengt van je fans. Want via succesvolle sporthelden, als ambassadeurs van de sporter én de sponsor, slaat er een vonk over. Sportbonden én de aangesloten sporters moeten binnen zo’n samenwerking openstaan voor initiatieven en daarbij de regie nemen. Dat is niet zo moeilijk, want binnen het bedrijfsleven luisteren ze graag en met enorme bewondering naar sporters en sportcoaches.

Een dag niet vernieuwd, is een verloren dag.