“Framing” brengt de essentie van de KNGU-boodschap over

Gepubliceerd in Turnsupporter 62, december 2017

Iedereen die een onderscheidende boodschap wil overbrengen heeft tussen de 45 tot 60 seconden de tijd om te overtuigen. In deze periode moet de boodschap klip en klaar zijn. In die tijd wordt de informatie namelijk vergeleken met bestaande, opgeslagen informatie uit het geheugen, en daarop gebaseerd wordt een standpunt ingenomen. Dit principe wordt “framing” genoemd en iedereen zou dit moeten beheersen en leren. Framing vraagt om een goede voorbereiding. Elk antwoord tijdens een actualiteitenprogramma op televisie is gebaseerd op dit principe. De boodschap moet direct krachtig en duidelijk worden overgebracht in ongeveer 30 seconden. Volledigheid is niet nodig.

De framing boodschap van de KNGU in 2018 is wat mij betreft glashelder:
TURNEN IS DE BASIS VAN ALLE SPORTEN

De boodschap is zeer actueel gezien de huidige staat van onze mannelijke voetballers. Fysiek en mentaal blijven ze achter. Uit onderzoek is allang bekend dat een brede en dus gevarieerde basis bij onze jeugd zorgt voor betere sporters. En dat niet alleen voor de voetballers! Niet voor niets is de wereldtop breed opgeleid en veelzijdig geschoold.

Welke sport is daar bij uitstek geschikt voor? Jazeker, de turnsport, moeder aller sporten! Door deze boodschap kunnen we meer mensen naar onze prachtige uitdagende gymzalen en softe turnhallen trekken. De turnbond krijgt daardoor snel een groeiend aantal leden en stopt de terugloop.

Hoe gaan we die boodschap framen? Een aantal tips als voorzet en voorbeeld:
• Zet twee topgezichten (lees ambassadeurs) in: Epke en Sanne als ideale schoonzoon en schoondochter.
• Hans van Zetten heeft de stem en de boodschap om doorlopend en indringend het hele volk met deze boodschap de moderne gymzalen in te jagen.
• Uit de bossen van Beekbergen komen doorlopend korte “framende” berichten die deze boodschap ondersteunen.
• Onze medewerkers gaan op reis door het land en dragen op allerlei manieren de boodschap uit: bijvoorbeeld met clinics op topsport-niveau maar ook op basisscholen.
• Tijdens het koffiedrinken bij de KNGU (we vergaderen namelijk niet meer …) komt altijd als eerste aan de orde de vraag ‘wat doen we aan onze cultuur van “Turnen als basis voor alle sporten”.
• Cultuur wint van structuur: onze cultuur ademt TROTS uit: in het Fries vertaald GRUTSK. We zijn Grutsk op onze sport, sporters, toernooien en bond. Onze helden kom je overal tegen; “live” en via allerlei media.

Tot slot
Boodschappen komen alleen binnen door gepassioneerde mensen met een charismatische uitstraling. Passie opent alle deuren. Framen door een saaie bestuurder of coach is uit den boze. Zet elkaar op kracht in. Het gaat om de drie P’s: Plezier – Passie – Prestatie. Zoek er de juiste mensen bij!

Je houding bepaalt voor meer dan de helft je boodschap