Een glimlach opent vele deuren

Wedstrijden in veel disciplines van het turnen missen vaak belevingswaarde voor publiek, pers en sponsoren. Het gevolg: weinig publieke belangstelling, weinig media aandacht en weinig sponsoring. Dat we wel de boel kunnen opvrolijken blijkt uit de unieke gymgala’s die de laatste jaren worden georganiseerd, zoals bijvoorbeeld Turngala Leek, Turngala Den Bosch en het Univé A Touch of Gold 2017. Organiseren en creativiteit zit bij de Nederlanders in de genen en daarin presteren we bovengemiddeld. Daar ontstaan ook kansen voor nieuwe doelgroepen om de boel op te vrolijken.

Zo werden de Olympische sporters in het Zuid-Koreaanse Pyeongchang  tijdens de winterspelen toegejuicht door de cheerleaders van Frisian Cheer Stars. De Friese formatie en de Ultimate Stunt Cheersquad uit Overijssel werden door de Dutch Cheerleading Association, de officiële bond voor cheerleading- en cheerdance in Nederland, gekozen om als één team Nederland te vertegenwoordigen tijdens de Olympische Winterspelen. Hun act zorgde voor enthousiasme en bewondering op de tribunes. Deze dames toverden een glimlach op ieders gezicht.
aar goed ook, want “Een mens zonder glimlach is niet aangekleed”.


Maar hoe maak je nou van een wedstrijd een belevenis?

Mensen moeten het enthousiasme en de sfeer voelen en proeven, er moet amusementswaarde zijn voor deelnemers, supporters, sponsoren, B&W, raadsleden en media. Je krijgt één kans. Maak de wedstrijd spannend en verhoog de amusements- en educatieve waarde! Iedereen die aanwezig was moet er baat bij hebben. Was het top, dan komen ze terug. Was het knudde dan zie je ze nooit meer.

Die educatieve waarde bereik je met duidelijke scores en tussenstanden van het klassement. Maar zeker ook met goede speakers die een toelichting kunnen geven op wie, wat en waarom. Want de turnsport met haar ingewikkelde jurering en  puntentelling worden lang niet door iedereen begrepen. Vergeet als speaker ook niet de maatschappelijke waarde van onze sport aan te kaarten. Turnen als basis voor een gezond leven …

Dan nog de esthetische waarde: het gaat om comfort (goede zitplaatsen), een aantrekkelijke aankleding van de accommodatie (van entree tot in de zaal!), uitstekend licht en geluid en gezonde voeding en drinkgelegenheid. Je moet je er op je gemak voelen. Het moet er gelikt uit zien! Dat hoeft niet veel te kosten. Doe een beroep op de creativiteit van je leden! Het geeft gelijk al stemming. Zorg dat er In ieder geval geen lege tribunes zijn!

Ontspanningswaarde: zorg voor side-events, mooie (turn)kledingboetiek en andere stands, VIP-ruimte, creëer een ontmoetingsplek voor oud-leden en reünie.

 En straal uit dat het evenement geen organisatorische verplichting voor je vereniging is,
maar dat het een geweldige kans is om je vereniging op de kaart te zetten!

Maak de glimlach van elke vrijwilliger tot je visitekaartje!