De uitstraling van elegantie

(gepubliceerd februari 2016)

Wat je uitstraalt krijg je terug. Straal je blijheid uit dan komen als vliegen op de stroop blije mensen op je af.
De glimlach als een wapen. Een glimlach opent alle deuren. Het brengt ons direct in een andere stemming,
de tegenstander in verwarring en stuurt de kritische media naar een totaal andere manier van vragen stellen en sportbenadering. Onze turnsters hebben de uitstraling van de glimlach en elegantie tot een kunst verheven. Een handelsmerk voor de KNGU. Het is zo vanzelfsprekend.
Eigenlijk komt het erop neer dat je steeds moet bedenken waarom je doet wat je doet. Waarom ben je gaan gymmen. Het gevoel dat je had toen je zes of zeven jaar was: als je dat kunt oproepen, dan ga je blij worden. Mooi om dan een volwassen Nederlands damesteam te zien met de glimlachende uithangborden Sanne en Lieke Wevers. Media en sponsoren worden daardoor aangetrokken. Als magneten zijn ze opgenomen in het sponsorteam rond Epke onder de deskundige vleugels van Johan Boesjes. Het team had een droom; nu is het hun baan. Een baan die ook in het turnen de mogelijkheid tot een salaris moet opleveren. Succes overkomt je. Vooropgesteld dat je bijna 2.000 uur per jaar aan trainen besteedt. Je kunt er mooi uitzien, maar uiteindelijk gaat het om keihard trainen. De jury bestaat uit vrouwen die de code kennen en niet uit mannen die door de verschijning van een vrouw hopeloos in de war raken.

Ontbreken van sponsors

Waarom slaagt de KNGU er (nog) niet in een echte hoofdsponsor aan zich te koppelen? Natuurlijk zijn Kellogg’s, Nijntje, Univé, AA Drinks mooie merken en best wel belangrijk. Maar hoe krijgen we een echte en hechte merk-turncombinatie voor elkaar? Maar het instituut “sportbond” is niet meer van deze tijd. Hoezo zou ik me als merk en sponsor binden aan een bond zonder smile. Ik bind me liever aan een sport of sporter buiten dat logge gremium om. Dat maakt mij én de sporter meer flexibel. Bobo’s is een bondskreet van vroeger en stond voor deftige mannen
in pak met stropdas die als doel hadden goede sier te maken met de veren van een ander. Haal die laag weg en we doen het zelf wel … Glim en Lach samen. Die glimlach van die twee dames en het hele team is minstens een groot tandpastamerk waard en ook de gratie zal de make-up en fashion industrie niet ontgaan zijn. Dat kun jij er in één slag wel bij pakken Johan!
Absolute noodzakelijk is een grondige analyse van het instituut sportbond in Nederland. De KNGU zit in zwaar weer, overigens net als vele andere sportbonden. Het gaat altijd om visie, actieplan en passioneel leiderschap. Korte lijnen, snelle beslissingen, weg met de vergadercultuur en aan de slag met zelfsturende bureaus die verantwoordelijkheid nemen. Leg de lat hoog in 2016. Op naar 300.000 leden gerund door een kleine groep Eco-power bestuurders.