Communiceer “Social” met bewegende beelden

Gepubliceerd in Turnsupporter 60, sept./okt. 2017

Turnen is een sport die je (te) veel en (te) vaak moet uitleggen en verkopen; artikelen en beelden, daar draait het om. Bijvoorbeeld een verslag van een gewonnen wedstrijd kan op meerdere manieren worden gedeeld. Op Facebook en Instagram kunnen foto’s en korte video’s van die wedstrijd worden geplaatst. Met name video ontwikkelt zich steeds meer als primair middel om informatie over te dragen. Op Twitter doe je “live” verslag van het verloop van de wedstrijd. Zakelijke teksten zet je op LinkedIn. Een blog op de website is een uitstekende manier om iets over je sponsors en vereniging te vertellen. En vergeet ook niet de inzet van emailmarketing; een effectief middel om bijvoorbeeld met leden te communiceren. Je kunt via al deze media laten zien welke visie je als club hebt.

Maak een kalender met wat je doet en wanneer. Het geeft overzicht. Denk vooral aan foto’s en filmpjes. Mooie heldere beelden ondersteunen je boodschap. Diverse turnploegen en -verenigingen hebben nu zelf iemand die hun (social) media content beheert. Ik denk dat dit gemeengoed wordt. Dus dat clubs, maar ook sporters zelf de regie in handen nemen om met hun fans te communiceren. Ga op al die verschillende manieren de interactie met je publiek aan.
Bespeel de media: lokaal, regionaal én nationeel
Waar de KNGU al moeite heeft om televisieminuten “af te dwingen”, komen clubs er in de regionale pers nog beroerder af. Die clubs moeten altijd eerst even naar zichzelf kijken. Want dat de regionale – en zelfs landelijke – pers niet veel aandacht besteedt aan turnen heeft een reden. De redacties blijken, op een enkeling na, niks te begrijpen van de jurering, de puntentelling en de indeling in divisies. Ze wagen zich vanwege gebrek aan turnkennis niet aan een wedstrijdverslag of turngerelateerd artikel.

Dus lever in eerste instantie vooral kant-en-klare, bruikbare artikelen aan compleet met beeldmateriaal. Zoek vervolgens zelf contact met de media, nodig ze uit voor wedstrijden en thema-avonden, informeer ze en voorzie ze van bruikbare informatie over club, sporters, wedstrijden en uitslagen. Geef achtergrondinformatie over de individuele sporters. Heb je als clubs turners en turnsters in wedstrijddivisies? Maak dan samen met de betreffende sporters hun eigen (digitale) turn-cv’s en stel die beschikbaar aan regionale media als aanvulling op wedstrijdverslagen en andere informatie. En vooral: begin eraan, leer ervan en verbeter wekelijks de inzet van social media. Verover stap voor stap je verdiende plaats in lokale en regionale media!

Als de faciliteiten er zijn, laat je video-opnamen van een oefening dan meteen al zien op grote schermen in de hal. Wellicht zijn er lokale “wizzkids” beschikbaar die zich in een wedstrijdweekend hiermee bezig willen houden. Geef ze de vrijheid en bind ze daarmee aan de club! “Live” verslag doen van een wedstrijd via een stroom van relevante, korte twitterberichten; beoordeel of je er als club aan toe bent, of je er de juiste mensen voor hebt en dan … beginnen!

Tot slot een uitdaging op het bordje van de KNGU: ontwikkel een app om het scoreverloop tijdens een wedstrijd “real time” te kunnen volgen! Rechtstreeks vanaf de jury-laptop naar de app als het ware. In die app uiteraard ook – visuele – uitleg over alle verschillende elementen en oefeningen. En ook hier geldt: niet roepen dat het niet kan, maar begin eraan, leer ervan en verbeter telkens! Toekomstmuziek? Misschien, maar de toekomst begint morgen al weer …